maandag 6 september 2010

Ik kan goed lezen, he mama?

Marijn kwam heel blij en trots uit school.
'Hoe was het op school?'
'Oh... goed.' (Zijn standaardantwoord al sinds hij op school zit.)
'Wat heb je allemaal geleerd?'
Nu bemoeit zijn grote zus zich ermee. 'Mama, Marijn heeft vandaag MAAN geleerd... He, Marijn?'

Marijn is echt heel erg teleurgesteld. Hij begint dan ook te huilen. 'Dat had ik zelf willen vertellen!'

Dat snap ik natuurlijk wel. Hij is hartstikke trots dat hij nu leert lezen. En Veerle wil hem helpen. Dat kan ze, want zij heeft het vorig jaar allemaal meegemaakt.

Juist omdat het nog maar zo kort geleden is dat Veerle leerde lezen, zit het bij ons nog vers in het geheugen. Zo vers dat we soms vergeten hoe bijzonder het is. Voor ons is het dan wel de tweede keer dat we een leren-lezer hebben. Voor Marijn is het wel de eerste keer (en enige keer) dat hij leert lezen.

Ineens bedenk ik me iets waardoor ik Marijn weer wat vrolijker kan maken. De maan roos vis letterposter. Ik ga hem snel pakken. Marijn helpt me met ophangen. Hij vindt het heel erg leuk dat ik hem speciaal voor hem ophang. Hij gaat er een stukje vandaan staan.



Hij begint te lezen: 'maan roos vis sok pen ...' Tot mijn verbazing leest hij alle woorden voor. Echt allemaal!
'Nou, jij kunt meteen naar groep 4!'
'Ik kan goed lezen, he mama?'

Nou... die komt er wel. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten