dinsdag 6 april 2010

Leesbevordering met Pasen

Wat kun je als ouder allemaal doen om van je kind een lezer te maken? Ik heb hier best veel over gelezen en alles in de praktijk gebracht.

Ik geef het goede voorbeeld door zelf vaak te lezen. En dan niet alleen als ik ga slapen, maar juist in het bijzijn van de kinderen. Ik ben met Veerle en Marijn naar de bieb gegaan. Ik heb bewust geen boeken opgedrongen, maar ik heb haar zelf laten kiezen. Daarnaast wijs ik haar op haar boekenkast waar toch heel veel boeken staan te schreeuwen om gelezen te worden. En natuurlijk krijgt Veerle iedere 'maan roos vis' die verschijnt. En hoewel ze zelf kan lezen, lezen Antoine of ik haar iedere dag voor.

O.k. we hebben ons best gedaan, maar waarom vertikt ze het dan toch om te lezen? Ik weet het niet. Maar ik geef het niet op en ik blijf het proberen. Ik had me tot dan toe vooral gericht op het lezen van boeken. Maar is dat het belangrijkste? Het gaat erom dat ze oefent met lezen. En dat dat lezen hoeft niet per se uit een boek.

Daarom stonden wij met Pasen in de keuken. Ik deed aan leesbevordering! Veerle ging me helpen bij het koken. Wat gebruik je bij het koken? Juist een recept! Veerle las eerst wat er allemaal voor ingredienten in de soep moesten. Ze hielp met snijden en las vervolgens hoe we de soep moesten bereiden.

Veerle had het recept overigens erg goed gelezen. De soep was heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten