maandag 12 april 2010

De omgekeerde wereld

We zijn naar de 10 minutengesprekken op school geweest. Veerle had vorige week haar rapport al meegekregen en we waren dus al voorbereid. Maar kleuters krijgen nog geen rapport dus dat was toch een beetje spannend. Vooral omdat de juffen tijdens het vorige gesprek aangaven dat Marijn wel heel erg verlegen is. Zo erg dat het hem belemmert in zijn ontwikkeling. Of nou ja eigenlijk, dat hij door zijn verlegenheid erg moeilijk te testen is.

Het eerste gesprek hadden we met de juffen van Veerle. We waren niet erg verbaasd toen ze vertelden dat alles hartstikke goed gaat met Veerle. Wat ons wel verbaasde is dat de juffen opmerkten dat Veerle heel erg goed is in rekenen. Het verbaasde ons omdat ze daar thuis eigenlijk nauwelijks interesse in toont. Veerle is thuis voornamelijk met taal in de weer en dan vooral bezig met schrijven. Oh ja en met tekenen en knutselen. Maar rekenen doet ze thuis eigenlijk niet. De juffen vertelden daarnaast dat het erg opvallend is dat Veerle zoveel weet over de meest uiteenlopende onderwerpen. We zijn uiteraard erg trots op onze kleine grote meid!

We konden meteen doorlopen naar de klas van Marijn. Ik had me wel een beetje zorgen gemaakt. Juist door het gesprek van de vorige keer. Maar het was helemaal niet nodig geweest. De juffen hadden extra aandacht besteed aan het geven van complimentjes. Hierdoor heeft hij meer zelfvertrouwen gekregen. Hij scoorde zelfs heel erg goed op het gebied van taal. Dat was dan toch nog een extra verrassing. Marijn is thuis namelijk echt de 'rekenaar' in ons gezin. En hij heeft nauwelijks interesse in taal. Hij 'leest' niet graag en 'schrijven' doet hij ook nooit.

Kortom... voor mijn gevoel is het een beetje de omgekeerde wereld. Veerle ons rekenwondertje en Marijn ons taalwondertje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen