vrijdag 12 februari 2010

Zongroepje

Sinds ze boeken heeft ontdekt maakt Veerle voor mijn gevoel ineens grote sprongen in haar leesontwikkeling. En ik ben niet de enige die dat heeft opgemerkt. De juf op school sprak Antoine vanochtend aan op school. Ze vertelde dat het heel goed gaat met het lezen van Veerle. En of hij dat ook even tegen mij wilde zeggen. Ze dacht dat ik het ook leuk zou vinden om dat te horen.

Veerle had inmiddels zelf ook al gemerkt dat het lezen beter ging. Ze vertelde me dat ze nu bij het Zongroepje leest.
'Wat is dat dan dat Zongroepje?'
'Dat zijn de beste lezers van de klas! En ik hoor daar nu ook bij!'

Als ik de juffen moet geloven, hebben zij het in de klas uitdrukkelijk niet over de beste zijn. Maar ze willen uiteraard wel onderwijs op maat aanbieden. Vandaar dat kinderen die zich wat sneller ontwikkelen op het gebied van lezen wat moeilijkere werkjes aangeboden krijgen.

Dat kinderen in groep 3 absoluut niet dom zijn, blijkt dus wel dat die al heel snel in de gaten hebben dat er toch verschillen zijn. En dan kunnen ze er wel een nietszeggend labeltje opplakken, maar dat betekent niet dat ze niet doorhebben waar de verschillende groepjes voor staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten