dinsdag 20 juli 2010

Lekker lezen?

Aanvankelijk verliep het leren lezen bij Veerle zeer voorspoedig. Ze heeft zelfs een tijdje meegedraaid in het Zongroepje. Ze vond het lezen ook heel erg leuk. De laatste tijd gaat het wat minder goed. Ze blijft wat achter. En nu vindt ze lezen stom.

Op school krijgt Veerle extra instructie. Wat ik van Veerle heb begrepen, oefenen ze extra met het oplezen van rijtjes met woorden.

Thuis moeten we daar natuurlijk ook wat mee. Maar daar stuit ik toch op een probleem. Omdat ze lezen stom vindt, wil ze niet oefenen. Ik heb al wat tips & tricks op het gebied van leesbevordering in de praktijk gebracht.

Tip 1: Zelf het goede voorbeeld geven.
Check! Toevallig 'moest' ik voor mijn eigen leesclubje een boek uitlezen dus heeft Veerle me heel vaak zien lezen. Daarnaast let ik er extra op om niet alleen te lezen als Veerle en Marijn slapen, maar juist ook een boek te pakken als ze wakker zijn.

Tip 2: Lees je kind voor. Ook al kan je kind zelf al lezen.
Dat doe ik ook. Ik lees nu bijvoorbeeld voor uit 'Sjakie en de chocoladefabriek'.

Tip 3: Probeer andere soorten boeken (vorm en thema)
Ik heb echt al heel veel soorten boeken aangeboden óók over thema's die haar aanspreken. Maar de boeken hebben haar nog steeds niet gegrepen.

Nu denk ik zelf dat het een tijdelijk probleem is. Veerle heeft denk ik wat moeite met het automatiseren. Daardoor kost het lezen haar teveel moeite. We modderen nog gewoon een tijdje verder.

Toevallig las ik gisteren de blog van Pjotr van Lenteren over hetzelfde onderwerp. Zie je wel! Ik ben niet de enige met dit probleem. Gelukkig staan in de reacties nog wat tips die ik nog niet had geprobeerd. Die ga ik tijdens de vakantie in de praktijk brengen. (Op Veerles rapport stond als opmerking 'Probeer tijdens de vakantie te blijven lezen')

Geen opmerkingen:

Een reactie posten