donderdag 4 november 2010

Veerles hobby is....

Veerle is dol op koken. Ze helpt het liefst elke dag. Ze mag ook vaak helpen en laat het haar zoveel mogelijk zelf doen. Niet alleen het snijd- en kneedwerk, maar ook het lezen van het recept.

Pas geleden verscheen er bij Zwijsen een boek dat speciaal voor Veerle ontwikkeld lijkt te zijn: Kook jij of kook ik?



Het boek gaat over hét ondewerp waar Veerle in is geïnteresseerd, maar dat niet alleen. Het is een boek voor beginnende lezers. Het bijzondere aan dit boek is dat het zo geschreven is dat het leestechnisch steeds uitdagender wordt. Het begint op AVI start niveau en aan het einde is het AVI M4.

Ik zag het al helemaal voor me. Ik zou het boek geven en Veerle zou er meteen in duiken. Omdat het lekker makkelijk begint zou ze er snel mee aan de slag gaan en dan zou ze door blijven lezen en niet merken dat de tekst moeilijker werd.

Viel dat even tegen. Ik gaf het boek, Veerle bladerde er even in. Ze zei dat ze het leuk vond en dat ze tekeningen ook erg mooi vond. Verder heb ik het boek niet meer gezien. En zeker niet dat Veerle erin aan het lezen was.

Ik wilde natuurlijk niet de 'en-mijn-dochter-zal-lezen-of-ze-wil-of-niet'-moeder uit gaan hangen, dus ik liet het maar even zo. Een paar weken later zag ik het boek weer liggen. Het lang op de vensterbank naast haar bed.

'Heb je nog in dat boek gelezen?'
'Ja! Ik ben al hartstikke ver! Kijk maar!'
Het leeslint zit inmiddels al voorbij bladzijde 50.
'Het is mijn lievelingsboek!'

Dus toch! Mijn dochter leest een boek en vindt het nog leuk ook. Missie geslaagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten