maandag 16 november 2009

Mama kan goed rekenen! Of toch niet?

Naar verhalen luisteren vindt Marijn niet zo leuk en 'zelf' een boek lezen is ook niet zo aan hem besteed. Wat hij wel leuk vindt, zijn cijfers en sommen.

Het kan dus zomaar voorkomen dat Marijn helemaal uit het niets een som roept als wij aan tafel zitten om te eten.
Mama, wat is drie erbij vijf erbij vier?
Uhm.... 12!
Hoe weet jij dat?
Nou gewoon, dat heb ik uitgerekend.
Zo mama, jij kunt wel goed rekenen!

Veerle is overigens ook erg onder de indruk van mijn rekencapaciteiten. Zij weet inmiddels ook dat er tafels bestaan (de tafel van 1 heeft ze inmiddels al onder de knie ;-)). Ze vindt het erg knap van mij dat ik mijn tafeldiploma gehaald heb toen ik op school zat.

De conclusie van mijn kinderen is dus dat ik erg goed kan rekenen. Maar is dat wel zo? Op een forum waar ik meeschrijf, postte iemand de volgende som: 6+18:3x1/4

Na enig rekenwerk kwam ik met de uitkomst 30 op de proppen. Helemaal trots was ik omdat ik zowaar het regeltje Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord uit mijn geheugen op kon diepen. Maar wat blijkt nou? Ze hebben Meneer van Dale ontslagen! Op Kinderen Leren Rekenen staat de uitleg. Het is duidelijk... in de vorige eeuw was ik dan misschien een prima rekenaar, maar in deze eeuw toch niet meer.

Ik vraag me alleen af hoe het komt dat ik helemaal nooit iets gehoord heb over deze nieuwe regel. Over nieuwe spellingsafspraken worden de kranten volgeschreven. Maar over nieuwe rekenregels lees je nooit wat.

1 opmerking:

  1. Ehm... Men vindt schrijven leuker dan rekenen? Of men moet meer schrijven dan rekenen (je kan een computer niet voor je laten schrijven, maar wel rekenen)?

    BeantwoordenVerwijderen