dinsdag 3 maart 2009

Continurooster niet ideaal???

Het continuerooster is in opmars. Steeds meer scholen voeren dit rooster in. In enkele steden wordt zelfs gekeken of dit rooster op alle basisscholen van de stad kan worden ingevoerd.

Ouders en ouderverenigingen protesteren. Volgens oudervereniging Ouders en Coo is het niet in het belang van het kind.

Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als ze op de school van Veerle en Marijn een rooster invoeren van elke dag 8.00-14.00 uur. Antoine kan vroeger aan het werk en is 's avonds ook eerder vrij. Hij heeft dus meer avondtijd met Veerle en Marijn.

Het is ook duidelijker naar de kinderen toe. Bijna elke ochtend vraagt Marijn welke dag het is en of hij een of twee keer per dag naar school moet.

Tenslotte zouden ze er in mijn beleving meer vrije tijd voor terugkrijgen: elke dag vanaf 14.00 uur vrij. Dan heb je -in theorie dan- elke dag ruim de tijd om met klasgenootjes af te spreken.

De lange lunchpauze gaat wel verloren. Maar ik zie die lunchpauze toch vooral als gedoe. Kindjes uit school halen. Naast het duikelhek wachten tot Veerle en vriendinnetje A. eindelijk klaar zijn met de demonstratie tweeling-koprol-op-het-duikelhek. Of Marijn aansporen om vooral door te lopen naar huis (en vooral niet toegeven aan zijn gebedel of ik hem alsjeblieft wil dragen). Thuis aan tafel hopen dat ze het geduld op kunnen brengen om te blijven zitten tijdens het eten. Een beker drinken naar binnen praten. Echt een rustpunt vind ik die lunchpauze niet. Als ze in de klas hun boterhammetje opeten en daarna nog een kwartiertje ravotten op de speelplaats ontspannen ze zich volgens mij beter dan thuis.

En dan heb ik het nog niet eens over mijn eigen ophaalstress. Ik haal het op donderdag altijd maar net om op tijd op het schoolplein te staan voor de lunchpauze. Ik ben namelijk pas om 12.00 uur op het station. Als er maar iets met de trein aan de hand is, moet ik de hulptroepen al inschakelen.

Mij lijkt dat continurooster echt ideaal voor ons als gezin. Ik kan niet wachten tot het op onze school wordt ingevoerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten