maandag 13 december 2010

Moeite met lezen

We hebben vandaag 10-minuten gesprekken gehad op de school van Veerle en Marijn.

Wat blijkt? Zowel Veerle als Marijn hebben moeite met lezen. En ik moet toegeven, die boodschap kwam toch wel hard aan. Vooral bij mij. Toen ik zelf op school zat, was taal altijd mijn beste vak.

Van Veerle was het me inmiddels wel bekend dat het niet zo goed ging met lezen. Ze ging namelijk eind groep 3 al extra oefenen in een klein groepje. Maar Marijn is nu al in een klein groepje extra aan het oefenen.

Volgens de juf wil het automatiseren helemaal niet vlotten. Hij hakt en plakt er nog lustig op los. Bij alle woorden die hij leest. Niet alleen de woorden die nieuw zijn, maar ook de eerste woordjes die hij heeft geleerd.

De juf adviseert ons om thuis met hem te oefenen. Ja... dat proberen we wel, maar hij wil het niet. Misschien dat we het wat speelser aan kunnen pakken?

'Wij hebben educatief materiaal in overvloed in huis. Het probleem is alleen dat hij het gewoon niet wil. De maan roos vis kijkt hij nauwelijks in. En hij kan niet tegen zijn verlies. De laatste keer dat we het maan roos vis letterkasteel speelden, vloog het complete spelbord (mét toren) door de huiskamer.'
'En de boekjes van Veilig en vlot die ik heb meegegeven?'
'Ja, die wil hij af en toe wel lezen. Dat is huiswerk.'

Ondertussen blijven we zowel Veerle als Marijn iedere avond voorlezen. We willen namelijk wel bijbrengen dat (voorge)lezen (worden) erg leuk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten