dinsdag 13 oktober 2009

Huiswerk?

Het verschil tussen groep 2 en groep 3 lijkt op het eerste gezicht niet zo heel groot. Eigenlijk zit er alleen maar de grote vakantie tussen. Maar toch lijkt het verschil soms groter dan zes weken.

Veerle en haar vriendinnetje kwamen de klas uit gerend. Ze hadden een papiertje bij zich en keken allebei verrukt. 'We hebben huiswerk!' De mama van het vriendinnetje en ik keken elkaar verbaasd aan. Huiswerk? In groep 3? Daar hadden ze toch niets over verteld tijdens de informatieavond van groep 3?

Toen we naar huis liepen vroeg ik aan Veerle wat het huiswerk precies was en wanneer het af moest zijn. 'Oh, maar het is eigenlijk geen huiswerk! Het is gewoon iets wat we thuis kunnen oefenen. Het hoeft niet per se, maar het is leuk!' O.k. duidelijk, het was geen écht huiswerk. Opgelucht haalde ik adem. Ze liep gewoon op schema en ik hoefde me geen zorgen te gaan maken.

Thuis gekomen bleek dat Veerle een ander idee had over huiswerk maken dan dat het eigenlijk bedoeld is.
'Kom Marijn, we gaan schooltje spelen! Ga zitten en mondje dicht.'
Marijn ging gehoorzaam aan tafel zitten en keek afwachtend naar de juf.
'Kijk, dit is de letter "i". Hier staat een puntje en dan moet je zo en zo de "i" schrijven. Ik doe het even voor en dan mag jij het nadoen.
Marijn pakt een potlood en produceert ook iets wat met enige fantasie lijkt op een letter "i".
'Ja, knap gedaan! En nu die andere...'
Marijn begint te wiebelen op zijn stoel en kijkt Veerle aan.
'Nou kom op, je kunt het!

'Ja, maar dat wil ik niet! Ik wil SPELEN!'

Veerle kijkt een beetje teleurgesteld. Ze hebben precies twee minuten schooltje gespeeld. Want als je schooltje speelt, is het natuurlijk de bedoeling dat je gaat werken en niet gaat spelen! Net zoals in groep 3. Daar wordt ook eigenlijk niet meer gespeeld. Daar moet gewerkt worden. Ze spelen ook niet meer buiten in groep 3. Nee, ze hebben voortaan pauze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten